IMG_3710Volgens marktonderzoeksbureau GfK is het imago van vis onveranderd positief: gezond, lekker en afwisselend. In opdracht van het Nederlands Visbureau werd aan de visondernemers inzicht geboden in de trends en de visconsumptie in Nederland.

De presentatie werd op 13 september georganiseerd door het Nederlands Visbureau in Amersfoort en werd bezocht door ondernemers uit de sector die aangesloten zijn bij een van de steunende brancheorganisaties.

Naast de waardevolle informatie, bestaande uit feiten en cijfers werd antwoord gegeven op de vraag wat de consument beweegt tot hun aankoopgedrag middels een online chat met viseters uit het hele land.

Ondanks het feit dat de uitgaven aan vis vrij stabiel blijven, blijkt de diepvriesvis meer plaats te maken voor verse vis. Binnen het grote palet aan vis, schaal- en schelpdieren werd de rangorde getoond in vissoorten waarvan de meeste volumes zijn gekocht en de soorten waaraan het meeste geld is besteed, als ook de grootste dalers en stijgers in het afgelopen jaar.

In brede zin vinden consumenten gemak, beleving en kwaliteitsproducten belangrijker dan de prijs. De horeca wint terrein, want mensen lijken graag vis van de menukaart te bestellen, waarbij het gemak een rol speelt. Voor het comfort in thuisconsumptie blijkt dat steeds meer huishoudens hun boodschappen online kopen en vis (samen met vlees) deel uitmaakt van de top vijf van meest bestelde producten.

Het Nederlands Visbureau richt zich in alle communicatie-uitingen steeds vaker op Noordzeevis, die in een grote diversiteit als ‘streekproduct’ eenvoudig voorhanden is en waarvan we in ons land meer zouden mogen genieten.

© visbureau.nl

Translate »