Over de garnaal

Hollandse garnaal

Uiterlijk:

De Hollandse garnaal is grijsbruin van kleur en heeft een afgeplat lichaam. Maximale lengte 5-8 cm.

Informatie:
De visserij op Noordzeegarnalen gebeurt met kotters die zijn uitgerust met zogenaamde boomkornetten; netten die naast de kotter worden voortgesleept. Aan boord worden de garnalen direct gewassen, gekookt en gekoeld. Een garnalenkotter is altijd gemakkelijk te herkennen aan de grote kookpot op het dek. Bij aankomst op de afslag worden de garnalen gekeurd, gezeefd, gewogen en direct via de klok geveild. Vervolgens gaan de garnalen naar de pel-ateliers of pel-machines. Het pel-proces is bewerkelijk. De Hollandse garnaal is klein en daarom heel moeilijk machinaal te pellen. Het handmatig pellen is daarentegen in ons land, vanwege de hoge loonkosten, veel te kostbaar. Slechts op bescheiden schaal worden hier in pel-ateliers garnalen handmatig gepeld. De Nederlandse garnalensector heeft daarom in lagelonenlanden, zoals Polen en Marokko pel-ateliers opgezet. Hier worden de garnalen volgens de strenge Nederlandse normen gepeld.

Leuke wetenswaardigheden:
Het pellen van garnalen gaat als volgt: neem met de linkerhand de kop tussen duim en wijsvinger, met de rechterhand de staart. Knijp licht in de kop en trek tegelijkertijd aan de staart. Daardoor laat het staartschild los en kan de garnaal uit het kop-gedeelte getrokken worden.

Voorkomen/vangst:
Oostelijke Atlantische Oceaan, van Noorwegen en de Noordzee tot Portugal en Zuid-Spanje; Oostzee tot Zuidwest-Finland; Middellandse en Zwarte Zee.

Gamba

Informatie:
In de handel bestaan 5 klassen; I tot en met V. Gamba I is de grootste, aflopend naar Gamba V. Gamba’s zijn zowel gekookt als rauw (uit de diepvries) te koop. Pellen voor bereiding is vaak noodzakelijk. De werkwijze is als volgt: Verwijder eerst de kop, duw met de duimen de pootjes uit elkaar, zodat het pantser aan de onderkant breekt en pel de schaal eraf. Verwijder dan de staart.

Leuke wetenswaardigheden:
Gamba’s zijn vaak al gaar gekookt verkrijgbaar. Deze kunnen zó, koud worden gegeten. Ze kunnen ook voor warme gerechten worden gebruikt. Het verwarmen moet wel heel snel gebeuren, anders worden ze droog. Rauwe gamba’s zijn in bijna kokend water of in visbouillon in 3-4 minuten gaar. Grillen of bakken kan natuurlijk ook.

Voorkomen/vangst:
Streken van herkomst zijn onder andere: West-Afrika, Midden-Amerika en Oost-Azië.

Vis en Gezondheid

Cholesterol:
Cholesterol is een stof in het bloed die onmisbaar is voor de lichaamscellen en ook een belangrijke grondstof voor de hormonen is. Het grootste deel van het cholesterol wordt door het lichaam zelf aangemaakt, maar we krijgen cholesterol ook binnen via voedsel.

Garnalen, paling en schelvis lever bevatten van nature veel cholesterol. Onderzoek wijst uit dat cholesterol in de voeding nagenoeg geen effect heeft op het cholesterol gehalte in het bloed.

Tegenwoordig weten we dat er twee soorten cholesterol zijn, het ‘goede’ cholesterol: Hoge-Dichtheids-Lipoproteïnes(HDL) en het ‘slechte’ cholesterol: Lage-Dichtheids- Lipoproteïnes (LDL). Slecht cholesterol kan onder meer verstoppingen veroorzaken in de bloedvaten, met als gevolg hart- en vaatziekten.

Vetten en cholesterol zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten laten de hoeveelheid slecht cholesterol (LDL) stijgen. Onverzadigde vetten, zoals in vis, hebben daarentegen een hele positieve werking. Het goede cholesterol (HDL) uit onverzadigde vetten breekt het slechte cholesterol af en verlaagt daarmee het cholesterol gehalte in het bloed. Alle vissoorten hebben deze gunstige werking. Vette vissoorten, zoals haring, makreel, zalm en paling bevatten echter de meeste onverzadigde vetzuren. Daarom raadt het Voedingscentrum aan één à twee keer per week (vette) vis te eten.

Zorg ervoor dat u bij de bereiding van vis ook gebruik maakt van onverzadigde vetten, zoals bijvoorbeeld producten op basis van olijfolie.